.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«به بهانه هفته هلال احمر»
هلال سرخ ،نشان مهرورزي
كوروش غفاري چراتي
هلال سرخ ،نشان مهرورزي

شمال نیوز: كوروش غفاري چراتي- اعتقادات و تمايلات بشردوستانه در تاريخ حيات بشري پديده جديدي نيست. از زمان خلقت انسان تا كنون بشريت علي رغم همه جنگ ها و خصومت ها، نفرت و خشونت ها همواره داراي احساسات انساني و نوع دوستانه مبتني بر فطرت الهي بوده است.
اديان الهي خصوصا دين مبين اسلام كرامت و منزلت انسانها را به عالي ترين سطح ارتقاء دادند. خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايند؛ «ما بني آدم را كرامت بخشيديم» و پيامبر گرامي اسلام و تمامي اولياي دين بر كرامت و منزلت والاي انسانها تاكيد نمودند. با اين وجود، تلاش هاي هماهنگ بشردوستانه بصورت سازمان يافته و مبتني بر يك سلسله توافقنامه هاي بين المللي پديده مدرن و منحصر به دنياي معاصر است كه قدمت آن از 150 سال تجاوز نمي كند.
همزمان با ظهور پديده سازمان هاي بين المللي در نيمه قرن دوم نوزدهم ميلادي، صليب سرخ و هلال احمر بعنوان يك نهاد بين المللي پا به عرصه وجود نهاد. ماجراي شكل گيري اين نهاد غير دولتي از آنجا آغاز شد كه در24 ژوئن 1859 ميلادي جنگ خونين ميان ارتش هاي امپراطوري اتريش و امپراطوري فرانسه در محلي به نام سولفورينو در شمال ايتاليا در گرفت و در مدت 16 ساعت نبرد حدود 40 هزار نفر كشته و زخمي شدند. مجروحين زيادي بدون كمك و رسيدگي در صحنه جنگ افتاده بودند. يك بازرگان 31 ساله سوئيسي به نام هانري دونان كه از صحنه جنگ عبور مي كرد تحت تاثير وضعيت رقت بار مجروحين قرار گرفت و با سازماندهي داوطلباني از روستاهاي اطراف، گروههاي كوچك امدادي و درماني را براي نجات مجروحين تشكيل داد. با اقدامات هانري دونان تعداد زيادي از مجروحين از مرگ نجات يافتند. هانري دونان تحت تاثير صحنه هاي نبرد سولفورينو كتابي را به نام «خاطرات سولفورينو» در سال 1862 منتشر كرد. وي در اين كتاب پس از شرح صحنه هاي نبرد و اوضاع رقت بار مجروحين جنگ دو پيشنهاد را مطرح نمود: اول تشكيل گروههاي امدادي و درماني داوطلبانه در كشورهاي مختلف كه در زمان صلح آموزش ببينند تا در زمان جنگ به ياري مجروحين بپردازند.دوم تصويب يك معاهده بين المللي كه بر اساس آن دولتها متعهد به حمايت و محترم شمردن چنين گروههاي امدادي شوند.
كتاب هانري دونان و پيشنهادات وي با استقبال مردم ژنو و دولت سوئيس و ديگر كشورها مواجه شد. پيشنهاد اول هانري دونان منجر به تاسيس جمعيت هاي ملي صليب سرخ و هلال احمر شد كه امروزه 186 كشورعضو آن هستند و پيشنهاد دوم هانري دونان منتهي به تصويب قراردادهاي حقوق بين المللي بشردوستانه، موسوم به قرار دادهاي ژنو شد كه اولين آن در سال 1864 به تصويب رسيد و به مرور زمان توسعه يافت.اما كاملترين مقررات حقوق بين المللي بشردوستانه به نام كنواسيون 4 گانه ژنو در سال 1949 به تصويب اكثريت دولتهاي جهان از جمله دولت ايران رسيد و الحاق به پروتكل هاي آن در حال حاضر جريان دارد.
صليب سرخ و هلال احمر امروزه با عضويت 186 كشور جهان و با مباني حقوق بين الملل جهان شمول و با داشتن بيش از يكصد ميليون داوطلب در سراسر جهان كه بر اساس اصول انسان دوستي و بي طرفي خدمت مي كنند بعنوان بزرگترين شبكه و سازمان بشردوستانه امداد ونجات در سراسر جهان به شمار مي رود.

*اصول هفتگانه صليب سرخ و هلال احمر

اساسا ماهيت فعاليت بشردوستانه صليب سرخ و هلال احمر بر 7 اصل اساسي بنيان گذاري شده است كه عبارتند از: بشردوستي، بي غرضي، بي طرفي، عدم وابستگي، خدمات داوطلبي، يگانگي و جهان شمولي.
تامل در درونمايه هاي اين اصول انساني نشان مي دهد كه غايت و هدف نهايي فعاليت صليب سرخ و جمعيت هلال احمر بر صيانت از كرامت انسانها فارغ از هر رنگ و نژاد و مليت هدف گذاري شده است. با اين وجود نام هلال احمر می تواند در جامعه برای افراد گوناگون یادآور خاطرات مختلفی باشد. عده ای آنرا ارگان پیشرو در ارائه خدمات امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی ها تأمین كننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آنرا سازمانی حمایتی می شناسند. اما اینكه هلال احمر چیست، مأموریت ها، اهداف كلی، استراتژی ها و اركان سازمانی و گستره آن چگونه است، هنوز براي بسياري از شهروندان ناشناخته است.
جمعیت هلال احمر ایران در طول تاریخ پر افتخار خود از روز آغازین تاکنون با پرچم سفید صلح در شاهراه انسانیت، سرافراز و پرتلاش نقش آفرین صحنه هایی با شکوه از فداکاری و ازخود گذشتگی بوده است. مستندسازي مجموعه ای از تلاش ها، موفقیت ها و خدماتی که جمعیت هلال احمر به آسیب دیدگان، دردمندان و بینوایان، ارائه کرده و بیان لحظه های با شکوه نوع دوستی و ایثار و تصویر نمودن چهره های متبسّم امدادگرانی که همواره آغوش پرمهر خود را به روی نیازمندان و مددجویان گشوده و نور زندگی را بر دل ناامیدان تابانده اند، کارآسانی نیست.

*هلال احمر مازندران ،هميشه در آماده باش
نگاهي به گستره فعاليت جمعيت هلال احمرمازندران بیانگر خدمات متنوع بخش هایی از اين موسسه مردمي، مانند معاونت هاي امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، درمان و توانبخشی و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال مازندران است که با بهره گیری از دانش نظری و عملی وتوانایی های فنی موجب هرچه پربارتر شدن درخت تناور جمعیت هلال احمر در عرصه خدمت رساني شده اند. «جمعيت هلال احمر مازندران» يكي از فعال ترين جمعيت هاي كشور محسوب مي شود كه به لحاظ ويژگيهاي خاص استان اعم از پذيرش ميليونها گردشگر و مسافر در ايام مختلف سال نظير نوروز و تابستان از يك سو و تعدد حوادث طبيعي و انساني از سوي ديگر، تقريبا بطور مداوم درتمام طول سال در آماده باش كامل به سر مي برد. قابليت و توانمندي ارائه خدمات امداد ونجات جمعيت هلال احمر مازندران باعث شده كه اين استان بعنوان استان معين براي كلان شهر تهران لحاظ شود. به هر تقدير، جمعيت هلال احمر استان مازندران بعنوان موسسه اي مردمي مي كوشد با استفاده از تمامي ظرفيت هاي موجود بويژه همت بلند نيكوكاران، خيران ،داوطلبان ،جوانان و امدادگران خستگي ناپذير، بر دامنه خدمت رساني به اقشارنيازمند بيافزايد و نيازمندان بيشتري را زير چتر حمايتي خود قرار دهد. در همين راستا استقرار كمپ هاي ويژه جمعيت هلال احمر استان مازندران در طول محورهاي مواصلاتي استان در ايام نوروز و خدمت رساني به بيش از يك ميليون گردشگرنوروزي ، اجراي سنگين ترين عمليات امدادي در جريان بحران برف غرب مازندران ،اجراي طرح هاي ايمني و امدادي در فصول تابستان و زمستان ،استفاده از ظرفيت بالگرد امدادي ،همچنين حضور پر رنگ تيم هاي مجهز امدادي در سواحل دريا در فصل تابستان كه همه ساله دهها نفر را از مرگ حتمي نجات مي دهند، اعزام كاروان هاي متعدد نيكوكاري و سلامت به مناطق محروم استان به همراه ارائه خدمات متنوع پزشكي، توانبخشي، مشاوره اي و به ويژه اجراي عمليات هاي متعدد و حيات بخش امداد ونجات ،اجراي طرح ملي سلامت و ايمني مسافرين نوروزي با بهره گيري از ظرفيت عظيم و با نشاط جوانان عضو جمعيت ،وهمچنين اجراي پروژه هاي متعدد داوطلبي با كمك خيرين و نيكوكاران نيك سيرت، تنها بخشي از خدمات بي شائبه اي است كه مجموعه خدمتگزار جمعيت هلال احمر استان مازندران به شهروندان و ميهمانان استان ارائه مي دهند. آنچه مسلم است،نگاهي به شدت تغييرات و سرعت حوادث و نيازهاي روز افزون جوامع انساني به خدمات و كمك هاي اضطراري به وضوح نشان مي دهد كه نقش و جايگاه جمعيت هلال احمر تا چه ميزان حياتي و نجات بخش است كه البته اين وضعيت مايه مباهات و افتخار همه كساني است كه جمعيت هلال احمر را كانوني براي خدمت رساني بي منت به همنوعان برگزيده اند. خلاصه كلام اينكه، هلال احمري ها انسانهاي عاشقي هستند كه فارغ از هر عنوان مديريتي و پست سازماني تنها به مهرورزي و خدمت بي منت به همنوعان خود مي انديشند.آنان ياد گرفته اند كه مرد روزهاي سخت و لحظه هاي دشوار باشند و در روزهاي تقدير و تشكر هم اگر قرار باشد نامي از آنها برده شود در آخر صف بايستند! 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.